RESEBERÄTTELSER.



Central Product Training Skoda Karoq 2017

Här kommer den!

Jag vet egentligen inte om det är någon som orkar läsa mina historier.
Men jag skriver ändå, om inte annat så ger det mig en chans att reflektera över vad det egentligen är man har upplevt.

CPT eller central product training är alltså en del av Skodas nya koncept att utbilda oss som jobbar med just Skoda, förutom att få uppleva våra nya fina produkter ger det oss också en chans att träffa varandra inom Skoda nätverket.

Nåväl. Nog om detta!

23/10

Vid det här laget har man fått det ganska klart för sig att Sverige är ett super långt land, allt för ofta innebär det att man får sova över på Arlanda innan avfärd mot världen. Så blev det även denna gång. Andreas och jag tog därför lunch flyget till Stockholm dagen innan avfärd mot Bratislava, eller närmare bestämt Samorin. Tiden fördrivs ofta med en iPad eller kanske en bra bok.

24/10

Frukost 05:10 det vanliga, 2 brödskivor och en slät kopp kaffe.
När vi anländer till utrikesterminalen möts vi upp av Skoda Sveriges personal.
Vi går igenom incheckningen och säkerhetskontrollen utan större problem och inväntar flyget. Utrikesterminalen är egentligen helt fantastisk! Tillgängligheten är 100%! Vill man äta en hängmörad biff med potatisgratäng klockan 05:30 så kan man göra det, det är liksom tidlöst.

Vi bordar flyget och lyfter på utsatt tid 06:55. Skoda har chartrat flyget så vi är bara Skoda kollegor ombord, efter ca 50minuter i luften så går vi ner i Köpenhamn och Kastrup, där plockar vi upp ca 10 kollegor till.
Klockan 10:00 landar vi på Bratislavas internationella flygplats, det är ca 10 grader och storm, men vi är iallafall framme.

Transfern från flygplatsen till hotellet tar ca 30minuter och denna gång är vi i tid. Ni som orkat er igenom reseberättelsen från Portugal om nya Kodiaq minns säkert att jag skrev om tidspressen vi drogs med. Här är det en helt annan känsla, lugnt avkopplat.

Hotellrummet jag får är gigantiskt, helt klart toppklass!
Efter att vi är klar med incheckningen på hotellet och alla har lämnat väskorna är det dags för öppningsceremoni. Öppningsceremonin är helt fantastisk, en Karoq rullar in i lokalen, musiken är öronbedövande, laser och ljuskanoner skapar en helt otrolig stämning, det känns väldigt påkostat!

Det dröjer inte länge innan det är dax för de första provkörningarna. Andreas och jag har hamnat i den gruppen som skall få åka ut på en riktig testbana med Karoqen.

Nu börjar vi med ett test som skall simulera ett kast, eller sladd med bakändan på bilen.
Hela testet går till så att vi skall köra bilen i ca 40km/h, tills vi kommer in på en platta som ligger på marken, plattan skjuter bakdelen på bilen sidleds så bilen blir provocerad i en sladd. Riktigt läskigt! Det ligger ute ett klipp på vår facebook om detta, kika på det. 

Vi kör en massa olika broms och styrnings tester, det som slår mig är att säkerhets systemen som finns i Karoq samt i våra andra Skodor är fantastiskt bra. När vi har ESC aktiverad på bilen då klarar vi oss från översladd, utan ESC systemet aktiverat så snurrar vi direkt runt, helt okontrollerat.

System som ex: ESC, ABS, 4x4, autobroms är fantastiska. Dessa system är nog ofta de som räddar oss chafförer från en olycka, utan att vi knappt vet om det.

Nästa pass heter "up side down". Vi kliver på minibussen som är vår transfer för dagen. En rolig detalj är att alla bussar som kör runt oss, både stora bussar och minibussar är Skoda brandade, visst nämnde jag tidigare att det känns påkostat.

Framme vid "cross banan" får vi en liten genomgång om säkerheten. Det är "safty first" hela tiden. Bilarna vi skall köra skvallrar om att det är just en terrängbana, de är skitiga utvändigt från tidigare körningar. Banan låter oss provköra genom djupt rullgrus, över stock och sten, upp för läskigt branta backar och ned. Ett hinder just i slutet var det värsta av allt! En kulle där vi testar hur mycket lutning Karoq tål, det är säkert helt ofarligt men känslan man får är att bilen tippar när som helst. Vår nya SUV tar sig an alla utmaningar, utan bekymmer. Karoq tar en egen väg.


Tillbaka på hotellet, som vanligt bjuds vi på ca 45minuter egentid, så det blir en snabb dusch så man är redo för middagen.
Middagen avklarades relativt snabbt, mest för att man är så otroligt trött efter en sån här dag, så en tidig kväll var inte mig emot. Godnatt!

25/10

06:30 Godmorgon!
Frukosten är riktigt bra, så när magen åter är välfyllda är det dags för "Hi I ́m Karoq" "Hi I ́m Karoq" är ett litet teoripass på ca 1h, faktiskt det enda under hela produkt träningen.

De flesta verkar gilla detta upplägg, det blir mer energi av det än att sitta ner i en obekväm stol och tugga igenom en 28 sidors powerpoint presentation.

Vi har egentligen bara en snabb genomgång om "Connectivity" funktionerna och de nya "simply clever" funktionerna i Karoq. Connectivity är ett samlingsbegrepp om bilens uppkoppling, den här bilen är verkligen uppkopplad, hela tiden!
Starta Webasto värmaren med telefon, kolla kördata, se vart bilen finns, nödsamtalstjänster, det sistnämnda är en helt otroligt bra säkerhets funktion! (Känner ni inte till systemet kan ni gärna fråga mig om det.) Kort förklaring, om du krockar så ringer bilen automatiskt upp vår larmtjänst (bemannad dygnet runt, året om.) systemet informerar larmtjänst om bilens position, färdriktning, antal passagerare osv. Ambulans är alltså påväg, direkt olyckan skett, oavsett om man är vid medvetande eller inte! Revolutionerande!

Nu är det äntligen dax för oss att provköra de närmaste konkurenterna. KIA Sportage, Nissan Qashqai, Peugeot 3008 och Hyundai Tucson.
Jag vill börja med att säga att alla dessa bilar ser riktigt fina ut. Karoq ligger i ett segment där konkurrensen är stenhård!

Först ut är Kia Sportage GT-line 185hk med automatlåda.
Känslan vi får, Andreas och jag det är att bilen gediget byggd, bra känsla, snygg design. Kraftfull motor, det drar iväg ordentligt när vi gasar på. Växellådan verkar vara av tiptronic typ, jag skall kanske låta det vara osagt men så känns det. Då undrar vi ju faktiskt genast hur bränsleekonomin är i denna? Kia har historiskt haft lite problem med missvisande deklarationer. Japaner och Koreaner har oftast för mycket knappar för min smak, så är det även i denna. Går annars tyst och fint. Luftig kupé med bra bagage och baksäte. Kia ́n är verkligen en värdig utmanare!

Nissan Qashqai Tekna+ 130hk
Detta är tydligen Europas mest sålda små SUV, jag undrar verkligen varför?
Jag må vara färgad av Skoda, men här finns det inte mycket positivt att säga.
Högt motorljud och motorn knackar otroligt högt vid vissa varvtal, undrar just om det är något fel på just detta exemplar.
Omoderna reglage, plastig, med bl.a. "miniräknarsiffror" till klimatanläggning. Fjädringen är stötig och känns omodern. Stolarna har en ganska fräsch design och känns sportiga, denna är utrustad med eljustering, det går dessvärre inte att vinkla sittdynorna.
Qashqai har helt ok baksäte och bra bagage. Men denna bil säljer troligtvis sin största volym på lågt pris.

Peugeot 3008 180hk GT
Jag är inte van Peugeot, detta beror på att vi inte har någon återförsäljare i Kiruna, men det här var en överraskning! Modern design, stor digital instrumentering, super pigg motor. Bra känsla. Finns inte mycket att klaga på. Möjligtvis lite stötig. Bra volym och luftig.
Lite trångt baksäte. Stort bagage. Plus för att även denna likt Karoq har nödsamtals funktionen. Det som gör att detta inte blir en stor konkurrent på vår marknad är avsaknaden av 4x4, det går nämligen inte att välja till på 3008.

Hyundai Tucson 185hk Premium.
Det första som slår oss är att det är exakt samma ratt som i Kian. Omodern känsla i klimatanläggningen, precis som i Qashqai är det "miniräknarsiffror" i displayen. För mycket knappar för min smak, plastig och mycket knarrande inne i kupén vid körning. Pigg motor, det sitter samma motor i denna som i Kian, Om jag har förstått det rätt så är Hyundai och Kia syskonbilar, Hyundai skall vara lite finare, men där misslyckas dom rejält tycker jag. Under körning upptäcker vi en plastkant som skaver mot höger knä när man kör, kan bli irriterande efter några mil i bilen. Hyundai har blivit nr:2 efter lillebror Kia.

Skoda Karoq Style TDI150 4x4 DSG

När man kör konkurrenterna och sedan hoppar i Karoq inser man ju först och främst att man är väldigt van vid hur vår design, utformning och interiör ser ut.
Det är inte jätte många fysiska knappar, det mesta sköts via infotainment displayen. Stilrent, tidlöst och enkelt kan väl sammanfatta vår interiör. Våra bilar har dessutom ett jätte stort försprång på den digitala sidan, eller man kanske kan kalla det för "connectivity" funktionerna. Stolarna är sköna, med bra inställnings möjligheter. Karoq är enda bilen i klassen med justerbart mittarmstöd och det smarta Varioflex baksätet. Varioflex innebär att man kan lyfta ut stolarna enkelt, justera dem framåt/ bakåt och ändra lutning på ryggstödet.

När man kör Karoq känns det som att bilen är bättre ihop skruvad, allt sitter liksom fast bra, inget skrammel helt enkelt.
Fjädringen jobbar riktigt bra och det får vara riktigt dålig väg innan man märker av det.

Skoda Karoq är lite bättre på allting.

Sammanfattning av konkurrenterna.
Kia levererar bra körkänsla och är en värdig utmanare, men likt de övriga bilarna med undantag för Peugeot 3008 saknar alla dessa bilar nödsamtals funktionen. Alla bilar håller annars en ganska bra nivå, utom Nissan som verkligen känns gammal.
Jag tror att Connectivity blir viktigare hela tiden, den moderna människan vill vara ständigt uppkopplad, allt runt ett bilägande skall vara så enkelt som möjligt! Massor med funktioner via en smartphone app, för att förenkla komforten. Tillexempel en sån sak som att starta parkeringsvärmaren via en app i telefonen, det är genialiskt. Men även andra bekväma funktioner, så som proaktiv service. Bilen kontaktar närmaste verkstad själv för tidsbokning när det börjar bli dags för service. Antingen är man med på connectivity tåget, eller så är man borta.

"Hit the road"
Nu beger vi oss ut på körning i verklig miljö, vi börjar i en Karoq med 1,6liter TDI, alltså den mindre dieselmotorn. Väl ute på 90 sträckan känner vi att Karoqen går riktigt bra, följsam, lågt väg och motorljud. Vi har blivit informerade att det är extra mycket poliser i farten, det beror inte på att Kiruna killarna provkör bil i ett främmande land som tur är. Slovakiens president är på besök i Samorin. Våra instruktörer är mer än övertydliga med att vi inte får överstiga hastigheterna. Efter ca 2mils körning är vi framme vid floden Donau. Vi kör över en gigantisk sluss och kommer fram till vår "stop over" plats, där bjuds det på cappuccino och en pratstund.


Vägen tillbaka blir i en 1.0 TSI 115hk, det är den minsta bensinmotorn. WOW är det här verkligen en så liten motor? Den är riktigt pigg och accelererar snabbt. Den här fungerar ju perfekt för dem som inte tänkt dra någon större släpvagn eller husvagn. Priset på denna modell är också imponerande lågt då den startar på endast 215.600kr och då ingår väldigt mycket standard.

Efter en otroligt givande dag är det nu dags att knyta ihop säcken och avsluta denna CPT.

Lunch tar vi med Norrlands gänget, Sebastian från Motorcentralen i Umeå och Anders från Norrlandsbil i Luleå. Vi är ett riktigt bra och sammansvetsat gäng, jag tror det är en styrka.

Sista passet blir ett affärsmöte. Stefan på Skoda Sverige ger oss en riktigt bra lanserings kampanj på Karoq, dragpaketet ingår, det gäller fram till sista februari.

Kundvärdet är 10.900kr och paketet innehåller utfällbar dragkrok, backkamera, elektrisk baklucka och ett par takräcken.
Lansering blir v.4 då kör vi ett bra event i vårt Skoda showroom, mest troligt lördagsöppet.

Våra introbilar släpps från hamnen v.49, det innebär att vi kan ha lite smygpremiär och förhoppningsvis teckna några extra ordrar innan nyår!

Som vanligt sitter jag på flyget när detta skrivs, vi går strax ned för landning i Kiruna så flygvärdinnan vill att jag avslutar här. Tack för att ni orkade läsa ända hit! //Anders 


Frankfurt motorsalong 2017

Tisdag 19/9
Kvällen innan man skall iväg sover jag ofta på nålar, när klockan ringer 04:40 så studsar jag upp. Skrapa ihop sakerna och stänger resväskan, samtidigt som jag upprepar för mig själv; passet med, plånboken med, telefonen med...

Lyfter 06:05 från Kiruna, flygresan går som vanligt bra. Kaptenen är även hon som vanligt noggrann med att meddela oss passagerare att vi landar 7minuter före ankomst tid på Arlanda. Jag möter upp Anders som säljer Skoda på Norrlandsbil i Luleå.

12:55 kliver vi på Lufthansas flygplan, det som händer mellan Arlanda och Frankfurt är oklart, då tröttheten från den tidiga uppstigningen tar ut sin rätt och jag somnar.
Vi tar bussen från flygplatsen in till city och hotellet.
Efter en snabb dusch på sextonde våningen så promenerar vi hela samlingen till en genuint tysk restaurang, med korv, surkål, schnitzel på menyn. Vart ligger närmaste Donken?

Nåväl proppmätt och super trött veks årorna in vid 22:30.

Onsdag
När ögonen slår upp är klockan 06:30, utvilad och en halvtimme förre väckarklockan. Efter en lång och härlig frukost kliver jag på bussen ut till salongen.
Säkerhetsvakter går igenom våra väskor när vi skall in, tidigare terrordåd har gjort att säkerheten på så här stora tillställningar prioriteras högt.

Första byggnaden vi kommer in i tillhör Volkswagen gruppen.
Det är en helt sjuk upplevelse att komma in där, man kan inte riktigt förstå det. Utsmyckningen med miljontals lampor, bilar upphängda på väggarna, roterande golv, ja det är bara så HÄFTIGT! Vi går igenom Audi och Volkswagen montern.
Audi har jag lite för dålig koll på, så jag vet inte vad som riktigt är nytt där. Helt annat är det förstås med Volkswagen, där kollade vi ordentligt på konceptserien I.D samt nya T-Roc och Tiguan Allspace.

Efter detta bar det vidare till transportbilar. Det fräckaste där var såklart konceptbilen Carlifornia XXL, den ser ut att bygga på den nya Craftern. Även Amarok V6 darklabel fanns på plats.

Nu kunde jag inte låta bli det längre, mot Skoda montern.

Det första jag möts av er en riktigt läcker Karoq i vit metallic med 19" Craterfälgar.
Helt otroligt vilken lyckad bil! Proportionerna är perfekt, lagom markfrigång för att fungera bra på våra dåliga vägar, men ändå nog låg för att ligga bra efter motorvägen i 160.
Full Led strålkastare, uppvärmd ratt, CareConnect för att kunna styra Webasto värmaren via app, allt finns med. En riktigt perfekt Kiruna bil.

Skoda Kodiaq Sportline finns där, den jag kikar närmare på är med den nya färgen i vårt program, Velvet red metallic. Den är mer åt pärleffekt hållet.
Det blir en helt annan bil i sportline utförande, kika mer på bilderna. Mer ord runt denna behövs ej.

VISION E
Nu är vi inne på vår ljusa framtid, denna bil är en konceptbil men enl källor så kommer den produktionsfärdiga vision E vara väldigt lik denna konceptbil.
Det handlar alltså om en helt elektrisk SUV kupé med ca 50mils räckvidd, fyrhjulsdrift och givetvis självkörande. Att ladda/tanka denna bil kommer att ta ca 30minuter för 80% laddning. OTROLIGT!

Jag tog självklart chansen att besöka konkurrenternas montrar, jag måste säga att alla tillverkare är med i matchen. Konkurrensen är stenhård redan idag, men det kommer att bli ännu tuffare! De tillverkare som tar fram kompletta, säkra och funktionella bilar med långräckvidd kommer att lycka. Jag är övertygad om att Skoda och Volkswagen kommer att vara marknadsledande på vår Kiruna marknad!

Kort om andra märken, Mercedes slår på stort och ställer ut i en enorm byggnad i flera våningar, detta är mässans största utställare. Maybach cabben är inte helt tokig.

Toyota, Nissan, Kia osv hade ganska folktomt i sina utställningsmontrar. Inga speciella nyheter där.

Porsche har ju alltid läckra bilar, det som verkade hett även hos dem är eldrift. Hos Ferrari fick vi såklart inte komma så nära bilarna, men de är ju häftiga även om jag inte har koll på modellerna. För mig hade de kunnat ställa ut en 1989 och jag hade vart lika imponerad ändå. Bentley detta verkar vara bilen för dem som gillar att åka i baksätet och dessutom betala enorma pengar för det.

3-4 timmar gick väldigt fort på bilsalongen. Vi samlades allihopa och hoppade på bussen mot flygplatsen. När jag nu sitter och skriver den här reseberättelsen så går vi precis ner för landning på Arlanda. Jag skall nu äta en hamburgare på Max och invänta flyget mot världens bästa stad!

/Anders 


Reseberättelse Kodiaq 2017

Central Product Training Skoda Kodiaq

Skoda Kodiaq är den mest googlade bilmodellen just nu, det är en stekhet modell i ett riktigt populärt segment, A-suv. Skoda Kodiaq är egentligen lite för stor för segmentet och skulle kanske ha leget i B-suv. Nåväl jag skall berätta lite om upplevelserna i och kring Skoda Kodiaq.
Vi spenderade 23h i Faro Portugal, den mesta under detta dygn handlade om just Skoda Kodiaq. Häng med!

Fredag 2017-02-17

Uppstigning strax efter fem på morgonen, frukosten kändes överflödig efter kvällens rejäla stek. Kl 09:00 kommer vi iväg med flygbolaget som skall ta oss till Faro i södra Portugal.
Vi gör den här långa resan till södra Europa för att lära oss mer om Skodas hittills mest hajpade produkt.

Jag tror och hoppas att Kodiaq skall överträffa alla våra förväntningar, men det återkommer jag till lite senare. Vi håller precis på att landa i denna vackra stad.


Efter lunchen väntade en storslagen inledning, hög musik, storbilds projektor, rökmaskin och givetvis rullade det ut 2st fina Kodiaq ́s på scen.

Dagen fortsätter med workshop ́s och den första handlar om connectivity. Connectivity handlar om anslutningar och uppkopplingar och den här bilen är uppkopplad till max!
Vi testar att ansluta bilen mot internet, tanken är att ägaren till en Kodiaq har ett konto på en CareConnect site, när man väl skapat ett konto kan man även ladda hem en app till telefonen.

Via telefonen kan du då skapa rutter till bilens navigationssystem, med mera. När du sedan sitter i bilen är det möjligt att aktivera rutten som du skapat via telefonen eller datorn, där kan du samtidigt kika på hur vädret är

på destinationen, du kan ta reda på vilka bensinstationer som finns på vägen och vad bränslepriset är på en specifik bensinstation. Vidare kan du söka efter parkeringsplatser, köra google streetview och mycket mycket mer. CareConnect hjälper även bilägaren med service, bilen skickar alltså en notis till återförsäljaren när det närmar sig service, servicerådgivaren hos den återförsäljaren kan då proaktivt ringa upp bilägaren och föreslå en tid. Det här är avancerat! Hjärnan i detta system är placerad i en enorm serverhall någonstans i Tyskland.

Nu är vi fullproppad med information om Kodiaq ́s avancerade connectivity. Eftersom flyget var försenat till Faro så jobbar vi med en bakomliggande tidspress, så följande kafferast består av ett halvätet äpple och ett glas vatten. Fördelen med att ligga efter i tidsschemat är att allting blir väldigt effektivt, det gillar vi!

Jag tittar på programmet och ser att det börjar bli dags för första provkörningen.
Det hela börjar med ett obligatoriskt utandningstest, det här tycker jag utstrålar att vi är på ett seriöst evenemang, vart säkerheten går först, hemma i Sverige tycker vi att det är självklart att vara nykter bakom ratten, men här är vi alltså över hundra olika marknader från olika länder vart det är olika lagar. På Skoda Autos CPT gäller nolltolerans.

Vi hoppar i en vitlackerad Kodiaq Andreas och jag, vi upptäcker snabbt att det är en fyrhjulsdriven TSI150 4x4 ACT, det här innebär alltså vi sitter i en bil med bensindriven turboladdad 150hästare, aktiv cylinder avstängning är den också utrustad med.

Vi spänner på bältena och "blippar" våra id-brickor, sen bär det iväg.
Trots motorvolymen på ringa 1,4liter så känns den här bilen pigg, riktigt pigg. Vi kryssar på dåliga vägar mellan små hus, vägen svänger och slingrar. Chassiet jobbar perfekt.
När vi sedan viker ut på motorvägen och en hastighetsgräns på 120km/h sträcker vi ut den "lilla" motorn. Omedelbart är vi uppe i 150km/h ljudlöst, inget vägljud, inget motorljud och inget irriterande vindbrus. Det här överträffade våra förväntningar och det rejält. Den här motorn kommer bilköparna inte bli besviken på!

När vi kört halva sträckan av denna rutt (ca 2,5mil) är det dags för oss att byta till en annan Kodiaq. Bytet av bil sker på en udde utmed Portugal ́s sydkust, vyerna och miljön är fantastisk!
Nu blev det en TDI190 4x4 DSG, det här innebär alltså att vi sitter i en turbodiesel med 190hästkrafter, givetvis med fyrhjulsdrift och även automatlåda. Den här bilen är stark som en oxe, redan på låga varv känner vi vridmomentet ordentligt.

Det är den här motorn man skall ha om man ofta drar tunga husvagnar och släp, eller om man helt enkelt gillar den starka och pigga karaktären i en kraftfull dieselmotor. Nu är det Andreas som kör så jag får lite tid över att kika på funktionerna i infotainment systemet och andra simply clever lösningar, mellan varven så accelererar Andreas med bilen så jag far bak i stolen. Den här motorn kommer att bli uppskattad!

Vi kommer tillbaka till hotellet efter ca 1timmes provkörning på motorväg och hinner inte mer än stiga ur bilen så skall vi vidare till ett moment som kallas för "smart driving".
Smart driving innebär att vi skall testa de olika säkerhets och hjälp systemen som sitter i Kodiaq.

Areaview är det första vi börjar med, det här systemet är helt fantastiskt.
Det sitter alltså 4st små kameror monterat utanför bilen, 1st i fronten 1st i bakluckan och sedan 1st kamera i vardera backspegel. Tillsammans kan dessa 4 kameror skapa en översiktsbild så man har fullständig kontroll runt hela bilen, eller så kan man aktivera en kamera åt gången.
Det här är otroligt bra om man skall köra ut från ett garage eller något annat trångt passage, det räcker alltså att köra ut fronten lite, sedan aktiverar du enkelt frontkameran så kan du kolla att det är säkert att köra ut. Det här är supersmart!

Vi testade även funktionen trailer assist, med det här systemet kan man alltså precisions backa med ett släp, vill du backa spikrakt bakåt så är det inget problem, släpp ratten och låt bilen göra jobbet.

19:30 Lokal tid är vi färdig med de sista övningarna för dagen. Nu har vi alltså 15-20minuter på oss att duscha och byta om till kvällsaktiviteterna, men som jag skrev tidigare så blir man ju väldigt effektiv när man har ont om tid. Vi beger oss mot en närliggande restaurang, till fots. Skoda har ordnat med en fantastisk middag, med underhållning och musik. Jag promenerar upp på takterassen, här står det 2st nya Octavia facelift, tidigare har jag varit lite skeptisk till strålkastarna, men efter att ha sett den ett par gånger känner jag nu att det här faktiskt ser bra ut, fronten utmanar och visar attityd. Efter att ha spanat ut över Faro en stund känner jag att tröttheten gör sig påmind, det har vart en lång dag, det är dags att sova för att orka med en till fullspäckad dag.

Lördag 2017-02-18

Jag vaknar redan halv 6 lokal tid, frukost en dusch. Nu kör vi! Utvilad och förväntansfull samlas vi nere i lobbyn, ett utandningstest är det första vi gör, alla är grön. Det här är ett gäng som är här för att göra ett jobb, det är roligt att alla tar det på största allvar!

Vi får veta att vi skall få provköra Kodiaq ́s konkurrent bilar nu, Andreas och jag hoppar in en Nissan X-trail.

Guiden ger oss instruktioner via comradio, vi börjar rulla.
Här nedan kommer lite första intryck och känslor som jag upplever det från Kodiaq ́s konkurrenter

Nissan X-trail 1,6dci Tekna

Känslan på motorn är väldigt rå och inte på det bra sättet, den känns verkligen knackig och ganska svag. Motorn kommer från Renault och har en motorvolym på 1,6liter, den här motorn är inte stark eller pigg. Karossen är luftig och känns rymlig, stolarna är tydligen utvecklade av NASA, men ingen upplever att de riktigt lyckats med dem. i övrigt är bilen stötig och mycket bullrig.

Kia Sorento 2,2crdi Platinum

Första intrycket är bra, instrumenteringen känns ganska logisk och motorn är stark. Enl uppgifter finns bara Sorenton med en 2.2liters diesel på 200hk, det känns ok iaf för min smak.
Kian har inte bra stolar, det kände vi redan efter några minuters körning. Stolar är väldigt individuellt, men de passade inte riktigt mig. Högt vägljud även här.

Hyundau SantaFe 2.2 Premium.

Den här känns spontant väldigt lik Kia ́n, utan att veta helt säkert skulle jag säga att det är exakt samma motor som sitter i Sorento ́n. Här har vi en väldigt plottrig och plastig känsla på instrumentering och detaljer. Det känns väldigt omodernt när det sitter låsknappar invändigt på dörrarna som klickar och lever om när man låser bilen. Lite som i en gammal 745 med elektriskt centrallås. Även i SantaFe ́n känns motorn stark.

Toyota Rav4 D4D Executive

Toyotan var den bilen jag hade höga förväntningar på.
Det fanns tyvärr inget på Toyotan som stack ut, den kändes varken bra eller dålig. Instrumenteringen på climatanläggningen gestikuleras av gamla miniräknar siffror, en stor "bulle" eller "knöl" sticker ut mitt i instrumenteringen och gömmer reglage och de olika anslutningarna, ogenomtänkt är ordet. Finishen känns annars bra med imitationsläder på instrumentbrädan. Rav4 är den suven som har de kortaste sittdynorna av alla dessa bilar, detta kan vara till nackdel vid långkörning. Jag böjer mig ner och kikar under bilen, där ser jag att avgassystemet gör en krök och blir den lägsta punkten på markfrigången, undra hur man tänkt här, en i övrigt hög SUV får en låg markfrigång pga avgasröret! Toyota är känd för sin fina hållbarhet och kvalitet, och det ger jag dem, men annars har den inget som triggar igång mig. Identitetslös!

Ford Kuga 2.0 Vignale

Första intrycket är att den här bilen ser bra ut, väl inne i bilen upptäcker vi att den är väldigt trång i baksätet, även här har vi en omodern finish på klimatanläggningens temperaturdisplay, så kallade "miniräknar" siffror. För övrigt så var kvalitetskänslan blandad med både hög och låg finish.
Sköna stolar och trevlig drivlina gjorde denna bil till lite av en delad vinnare med Kia Sorento.

Efter en välbehövlig kafferast fortsätter vi att kika på de övriga modellernas lösningar på olika applikationer. Skoda har kört in ett antal olika modeller i en stor sal på hotellet så vi kan kika på alla konkurrent bilar i lugn och ro.

Olika bilar har olika lösningar, men det är någonstans här jag känner att det är Kia Sorento som kommer att vara den största konkurrenten. Den har en stor nackdel och det är att priset startar nästan hundratusen kronor högre än på Skoda Kodiaq.

Bagagerumstestet:

"Going WILD"

Det här är den sista provkörningen vi gör här i Faro, Nu är vi på en riktig offroad bana. Ni skall få en kort beskrivning av banan.

Sträcka 1 består av att vi skall test köra Kodiaq på tvären och det är rejält, det känns som att vi kör den på gränsen till att tippa, men det bryr sig inte vår Kodiaq om, den bara tuggar fram i slänten. Så här kommer bilen inte att användas i det vardagliga livet, men det är alltså fullt möjligt.

Sträcka 2 innebär att vi skall köra upp för en riktigt brant backe, det här gör vi för att testa offroad läget, den tuggar på upp för backen utan större ansträngning. När vi sedan rullar ner på andra sidan för en lika brant backe kliver systemet in och bromsar upp bilen automatiskt och gör färden ner mycket trygg och behaglig, i detta moment fick vi åter igen nytta av areaview. Det gick alltså inte att se ner hur vägen eller eventuella hinder såg ut från förar positionen, men med kameran i fronten kunde vi enkelt ta reda på om det var något hinder i vägen. Det kameran filmar visas upp i bilens infotainment, det är alltså skärmen som är placerad i bilens mittkonsoll.

Sträcka 3, den här sträckan är en en så kallad puckelpist bana.
Tanken är att testa den elektroniska diffrentialbromsen, det fungerade helt utan överraskningar. När ett hjul är i luften så bromsar systemet in det hjulet och skickar istället kraften till de hjulen som har kontakt med marken. Offroad knappen är inget jag har funderat mycket kring tidigare, den sitter redan i exempelvis Octavia Scout. Nu efter att ha testat systemet ordentligt inser jag att det är ett mycket potent system, även styrservon blir lättstyrd i detta läget.

Sista sträckan är dragen genom en ökenliknande sand, här skall vi sätta Kodiaq ́s framkomlighet på prov. Sträckan passerades nästan helt utan problem, även här i offroad läget. System flyttar och fördelar kraft var den behövs, fyrhjulsdriften jobbar aktivt och rätt hjul snurrar alltid vid rätt tillfälle. Någon berättade att systemet kan skicka upp till 90% till bakre drivaxel. Offroad läget kan användas upp till 30km/h, i farter över det avaktiverar den automatiskt.

Efter vårt business möte är det dags att stiga på bussen som skall ta oss till Faro International, vi har vart här i 23h, det mesta av tiden har handlat om Kodiaq. Vi har kört mycket bil, verkligen testat vad Kodiaq går för, vi har jämfört den mot liknande bilar i samma segment, Man kan summera det kortfattat. Produkten Skoda Auto har tagit fram är bäst i klassen, alla kategorier. När det gäller utrustning är den på en helt annan nivå, vi har alltså testat den här bilen mot modeller som har Executive, Vignale, Premium osv i sina modellbeteckningar, konkurenterna är efter!

Connectivity är också överlägset bäst på Kodiaq, det här är en riktigt smart och uppkopplad bil. Vi har CareConnect, vi har infotainment online, osv. Det är bara Nissan man kan se någonstans där långt bak i kölvattnet, med deras personliga Nissan sida online. Komforten är överlägsen med det adaptiva chassiet, alla reglagen är genomtänkta och med rätt placering för att enkelt komma åt dem. Ljudisoleringen var bäst i Kodiaqen, den var tyst och bekväm att åka i. Utrymmet i kupén är störst, vi lastar över 2.000liter när vi fäller stolarna! Sist vill jag tillägga att prissättningen är helt oslagbar. Kodiaq som alltså alltid är fyrhjulsdriven på Svenska marknaden börjar på endast 265.900kr, det är ca 100.000kr mindre än vad bästa konkurrent startar på!

Jag sitter och kikar ut genom bussens fönster på vyerna, som är fantastiska. hör och lyssnar på snacket i bussen. Alla pratar om Kodiaq.

Tankarna vandrar iväg på vår hemma marknad, 700bilar är redan kundsålda och då har kunderna ännu inte sett Kodiaq live, inte rört vid den, inte provkört. De har sett den på bild och beställt den. Vart skall detta sluta? 2017 kommer att vara ett år med nya framgångar, nya försäljningsrekord.
Vi kommer att få uppleva en SUCCÉ!

Nu sitter jag som bäst och renskriver det här på flyget hem, halvvägs till Arlanda.
Tack för att du har tagit del av den här artikeln och jag hoppas att även du får ta del av denna bil!

/Anders Svonni 


Superb i Sardinien 2015

CPT och en ny era med nya Skoda Superb i Sardinien.

31 maj kl 20:05

Sitter på Kiruna flygplats och inväntar Boeingen.
En klump i magen över att jag skall stiga upp om 7h.
Nåväl boarding går fort, några skidåkare som gjort sina sista pudersvängar i riksgränsen för denna säsong. Några affärsresenärer och en barnfamilj är med på flyget.
10minuter senare, barnfamiljen har platserna bakom mig. Hejdå 1,5h sömn...
Försöker även undvika kaffet ombord, utan gott resultat.
OK, DET ÄR VÄRT DET. JAG SKALL JU FÅ PROVKÖRA NYA SUPERB!

1/6 kl 05:05

Äntligen måndag!
Uppstigning 03:30, en snabb kaffe på hotellrummet. Inväntar flygplanet som skall ta oss till destinationen, men först ner till Prag och hämta upp Tjeckerna som samåker med oss.

Vi kommer till hotell komplexet efter en timme i buss, mycket vackert ställe Skoda auto har valt för detta CPT, (CPT betyder centralized product training). Palmer, sandstrand och vackra berg i bakgrunden.

Vi hinner ner till stranden en kort stund under lunch timmen.

Efter lunchen inleds produktutbildningen med en kortare presentation av nya superben, Skoda auto pratar om en nya era och jag är beredd att hålla med!

Vi har 3 workshop vi skall genomgå, produkt, infotainmen och kunder.
Det börjar med produkt workshopen där vi får veta lite mer om designen på bilen, och de nya säkerhetssystemen, ex traffic jam assist. Det lär bli mycket användbart för de som bor i större städer med mycket trafik.

I den andra workshopen får vi sedan kika lite på de nya infotainmentsystemen och de olika anslutningsmöjligheterna. SmartLink är samlingsnamnet för CarPlay, mirrorlink och googles lösning. Funktionen gör det möjligt att spegla smartphonens skärm till bilens infotainment. Simply clever!

Nu är klockan runt 17, de flesta av oss har vart vaken i närmare 14-15h.
Jag piggnar till snabbt när jag inser att det är dags att få köra bilen som vi pratat om hela dagen. Eftersom det är här är så otroligt viktig del av utbildningen för mig så väljer jag att köra de 6milen vi blivit tilldelade helt själv. Superben jag väljer är en TDI 190 DSG med Laurin och Klement paketet (mycket välutrustad).

Första sträckan går efter kusten i en bergig miljö, med kringel krokar och stup längs vägen, så jag passar på att testa olika inställningar på DCC'n som är det aktiva chassiet. Skillnaden är stor mellan ex komfort läget som sväljer alla ojämnheter perfekt och sportläget som gör bilen mer exakt och tillåter mig hålla högre fart efter dessa kurviga vägar.

5,7 mil gick otroligt snabbt. Men det är väl som sägs, tiden går fort när man har roligt.

Efter en snabb dusch bär det vidare till kvällsaktiviteterna. Det bjuds på god mat, underhållning och tillsist avtäcks en ny superb combi.
Jag tror att det är denna bil vår anläggning kommer att sälja, i kombination med 190 hästars dieseln, 4x4 och DSG. Fantastiskt fin bil.

2/6 tisdag.

Jag vaknar tididigt och gör mig i ordning. På schemat står det "provkörning" 08:15

Inser snabbt att vi skall testa konkurrenterna, Opel insignia,
Ford mondeo, Hyundai i40 och BMW 316.
Varför BMW'n är med gissar jag är mest för priset.
Man får en helt avskalad BMW med minsta motorn för samma peng som en välutrustad Superb.

Först ut är i Opel som känns helt ok, lite tung körd och låg kvalitetskänsla på knappar och reglage, men sköna stolar.

Jag hoppar sedan vidare till Forden som har riktigt läcker design på karossen, men den lovar mer än den håller. Granskar man karossen ser man fort att det är slarvigt monterat.
Inredningen känns plottrig och billig.

I40'n imponerar med automatisk stol bakflyttning när man öppnar dörren. Men det var det enda! Motorn känns föråldrad och vibrerar en del.

Sist ut är BMW'n som är riktigt fin att köra, bra vägegenskaper och motorn känns pigg trots att det är endast 100kw i detta exemplar. BMW håller fast vid sina uråldriga orangea displayer och miniräknar siffror, men det kan ju vara en nisch de inte vill designa bort.
3serien kan inte jämföras med någon av dessa bilar storlek och utrymmes mässigt, det är nog som sagt priset på denna avskalade modell som fått stå för jämförelsen.

Efter provkörningen var det dags för produkt utbildningens sista workshop, som handlade om hur vi ska kommunicera Superben till våra kunder. Både privatpersoner och företag.
Företag kommer att kunna köpa en välutrustad Superb som klarar gränsen på 7,5 basbelopp och som dessutom klarar de allra flesta företags miljöpolicy.

Vi kommer även att kunna erbjuda ett serviceavtal för 1kr/mil (exkl moms)!

Det är värt att nämna att Skoda Superb har den lägsta TCO'n i klassen!
(TCO Total Cost of Ownership) Det skall vi givetvis prata mycket om när vi säljer våra bilar!

Till privat personer kan vi locka med en fin instegsmodell fr. Ca 270.000kr
Stylepaketet som är uppföljaren på elegance för ca 7000kr extra.
För de som vill ha Laurin & Klement paketet kostar kalaset ca 17000kr extra, men där ingår det 18" hjul som standard, läderklädsel, parkeringsvärmare, DCC'n och mycket mer.

Jag vet att nya Superben blir en succé, med pressens lovord, med mina egna bedömningar och provkörning så vet jag att denna bil kommer att sälja utomordentligt bra!

Idag är det onsdag 3 juni, och jag sitter på min sista flight upp till Kiruna när jag skriver reserapporten och trots att jag är otroligt less på att flyga efter ca 900mil så känns det helt klart värt det! Det är alltid roligt att träffa kollegor från Sveriges alla hörn, provköra bilar och delta i Skodas enormt välplanerade event och utbildningar.

Nu inväntar vi försäljningsstarten i SAMS och introbilarna! Succé!

/ Anders 


Reseberättelse Sevilla

Reseberättelse Skoda world dealer conference 2013

Jag har flygit ca 900mil, för 30minuters provkörning. Men det var helt klart värt det. (Återkommer till det senare.)

Eftersom jag har fått privilegiet att åka på en sån här intressant resa vill jag givetvis försöka dela den med er så gott jag kan, med bild och text.

25/1
Tillbringade större delen av eftermiddagen med att strosa runt hos bilhandlare i Märsta. Gjorde lite studiebesök och "mystery shopping".

26/1
Avresa från Arlanda enligt tidtabell, ca 70 Skoda kollegor från Sverige var närvarande på flyget, mellanlandade i Malmö och plockade upp ytterligare ca 30 medarbetare.
I Malmö blev vi stående i 2-3h på grund av att det låg en tät dimma i Sevilla. Men humöret var på topp hos de flesta trots denna försening.

Vi landade i Sevilla ca 3h sena efter en väldigt turbulent flygresa. Vädret var strålande 20 grader och en stor sol. (lite för varmt)

Snabbt till bussarna för transfer till hotellet.


Eftersom vi var sena till Sevilla uteblev provkörningarna dag 1, istället fick vi ca 2h paus.

Vid 17:00 lokal tid hoppade vi återigen in i bussarna och for till konferensen, undertecknade hade missat det senaste mailet från Monica Thorén om ändrad dresscode. Så i en skrynklig skjorta for jag med 99 kostymklädda människor till destinationen.

Det var som vanligt mycket hög säkerhet vid entrén, där man fick lämna ifrån sig kameror och telefoner såklart.

Till skillnad från Split fick vi här kika, känna och klämma på bla:
Rapid spaceback, Yeti faceliften som kommer i city och outdoor utförande. Sist men absolut inte minst Superb faceliften.

Alla dessa bilar är väldigt lika i fronten och även övrig design, detta för att produkterna skall se ut mer som syskon än tidigare.

När vi satte oss ner i den jättelika lokalen fick vi dra på oss 3d glasögon och kika in lite mer i framtiden. Bl.a kommande reklamfilmer, strategier osv. Det var väldigt mycket prat om marknadsföring och i vilket "fack" man skall placera den nya Octavian. Slutsatsen är att vi skall sikta på tidigare målgrupp (55 år+) samt en ny målgrupp. Nämligen den yngre ny etablerade familjen.

Efter ett långt möte rullade slutligen nästan alla nya Octavia modeller ut på scen.
Octavia hatchback, Octavia combi, greenline och slutligen den nya Octavia Scout! WAOW. Alla fick gå ner på scen för att känna, smeka och pilla.

En liten besvikelse över att Octavia RS inte presenterades...

Efter allt detta en fick vi sätta oss till bords, temat på maten var tapas rakt igenom hela resan och så även här. Super gott!

Det bjöds på lasershower och dansuppvisningar osv.
Plötsligt släcks hela lokalen ner, det blir fullkomligt tyst..... Mitt i mörkret ser vi ett par billjus och när lamporna tänds står det en Octavia Combi RS på scen, utrustad med 19" hjul som standard, en dieselmotor på hela 184hk. Super läcker!
För övrigt kommer även Scouten med denna motor.

Eftersom jag verkligen inte ville må dåligt under provkörningarna dag 2 tog jag en tidig kväll.

Dag 2. Se fortsättning på nästa sida.

Dag 2:

Efter frukost hoppade vi återigen in i bussarna och for ut till området för provkörning. 3 och 3 hoppade vi in i Octavia bilarna som var uppställda i hundratals.


Vi valde en Octavia med 150hk diesel och DSG växellåda.
Den utsatta körsträckan var endast på ca 4,5 mil.
Nåväl Vi körde genom ett kurvigt parti vart vägen var mycket dålig och jag måste säga att Octavian var mycket bekväm och följsam. Stora skillnader mot nuvarande Octavian var just komforten. Nya riktigt bekväma stolar och en rejäl ljudisolering.

Vi kom ut på motorvägen som var begränsad till 130km/h, Vi testade faktiskt att dra upp den i 180km/h och det gick riktigt bra, ett svagt vinande från backspeglarna var det enda att anmärka på, men det är nog samma på alla bilar i den farten.
I 130km/h gick bilen tyst och fint...

Hela provkörningen var över på ca 30minuter, men det var nog de bästa 30 minuter man haft i en Skoda :)


Efter körningen var det dags att kika lite på nya Skoda konceptet, Åsa du har förmodligen bra koll på hur det ska se ut men till er andra följer en liten beskrivning på det hela.
Vi på Bilcity har ju den viktigaste delen av konceptet färdigt. Säljaren centralt i bilhallen med bra blick över entrén, servicerådgivare intill säljaren.

Designen var däremot riktigt häftig, se bilderna.

Efter alla dessa upplevelser hoppade vi återigen i bussarna, denna gång för att påbörja hemresan.

I det stora hela, förutom alla förseningar var det en riktigt intressant resa.
Framförallt med alla nya produkter vi kikat på, provkörningen och den viktiga kontakten med Skoda kollegor från Sveriges alla hörn.

Vi hade ett bra regional möte under sista dagen, där vi bla pratade om teknisk specifikation, priser, utrustningsnivåer osv. (kan berätta mer om det sedan)
Vi pratade även om konkurrenter och distrikt, det är viktigt att vi inte konkurrerar mot varandra, att vi försöker hålla oss inom distrikten. VGS har ca 25-30% av marknaden, det är de övriga 70-75% vi ska ta kunder av!

Nu ser jag fram emot 5-6 mars för produktutbildningen på Octavian, Maj med hockey VM, Juni med Octavia lansering, hösten och vintern med Yeti facelift och alla andra nyheter och lanseringar som sker under 2013.

Nu måste vi bara lägga upp en bra strategi för hur vi ska ta ytterligare 5-10% till av Kirunas marknadsandelar.