OM SKODA

Ett av världens äldsta bilmärken






Året var 1895, en tidig decemberdag då mekanikern Vâclav Laurin och bokförsäljaren Vâclav Klement bestämde sig för att börja bygga cyklar tillsammans. Båda var cykelentusiaster, Klement en missnöjd kund med idéer på hur saker kunde göras bättre och Laurin, en fena på att laga och konstruera tekniska saker.
De båda herrarna kallade sina cyklar till en början för "Slavia", en patriotisk anspelning på den nationalistiska atmosfär som rådde under 1800-talet. Bara några år senare, 1899, började bolaget Laurin & Klement Co. att bygga motorcyklar, något som snart visade sig vara framgångsrikt och med vilka man vann flera segrar racingsegrar.

Efter några inledande försök vid sekelskiftet ändrade man riktning i fabriken och började tillverka bilar istället för motorcyklar. Den första bilmodellen stod klar 1905 och fick namnet Voiturette A, en given succé och senare en klassisk symbol för tjeckisk fordonsindustri.  Bilen var början på något stort, den gav företaget en stabil position att vidga vyerna och börja verka på den internationella marknaden. Volymerna ökade, produktionen steg och man gick från ett småskaligt privatbolag till att bli aktiebolag med potential att bygga ut produktionsanläggningar och att efter 1914 leverera fordon till det militära.

På grund av landets ekonomiska utveckling blev ett samarbete med en stark industriell partner viktigt under 1920-talet. Detta för att stärka och modernisera företaget, som vid det här laget producerade många typer av personbilar, lastbilar, bussar, motorer, flygplan och jordbruksmaskiner. År 1925 sker en fusion med Pilsen Skoda Co. detta markerar slutet på varumärket Laurin & Klement. I början av 1930-talet separerades dock fordonstillverkningen återigen inom Skoda Group (Automobile Industry Co, ASAP). Efter krisen nådde bolaget ett genombrott med typ Skoda Popular.

Den tyska ockupationen från 1939 till 1945 orsakade avsevärda störningar i företagets historia, som nu integrerades i den industriella strukturen i tyska riket. Detta innebar bland annat att den civila produktionen begränsades omedelbart. I samband med en storskalig nationalisering som tog sin början omedelbart efter krigsslutet, blev företaget 1946 ett nationellt företag med namnet AZNP i 1946. Inom de politiska och ekonomiska förändringar på den tiden förvärvades monopol på personbilsproduktion.

Baserat på de traditionella produktionsprocesser och tidigare framgångar lyckades den tjeckoslovakiska ekonomin, i flera decennier, upprätthålla en relativt god standard under den postsocialistiska perioden. Den permanenta stagnationen av ekonomin blev ett faktum först efter sjuttiotalet och påverkar även biltillverkaren i Mlada Boleslav trots bolagets ledande position på den östeuropeiska marknaden. Produktionen växte igen först när modellprogrammet utökades och Skoda Favorit gick i produktion 1987.

Efter de politiska förändringarna 1989 kunde Tjeckoslovakiska regeringen och ledningen för Skoda tillsammans börja söka efter en stark utländsk partner vars erfarenhet och investeringar skulle kunna säkra internationell konkurrenskraft för företaget. I december 1990 beslutade regeringen om samarbete med den tyska Volkswagen-koncernen.

Skoda och Volkswagens joint venture inleddes den 16 april 1991 under namnet Škoda, automobilová a.s (Skoda Auto). Skoda blev därmed det fjärde varumärke inom Volkswagen-koncernen vid sidan av VW, Audi och Seat.

Med Volkswagen som ägare fick Skoda nya fabriksanläggningar och ett helt nytt modellmodellprogram.
1994 lanserades Skoda Felicia. 1995 återkom märket Skoda på den svenska marknaden med Svenska Volkswagen-ägda Skoda Auto Sverige som generalagent. 1997 kom mellanklassbilen Skoda Octavia, 1999 småbilen Skoda Fabia och 2001 storbilen Skoda Superb.

2017 är fjärde året i rad som ŠKODA producerar mer än en miljon bilar, men för varje år nås milstolpen allt tidigare. Det belyser framför allt den positiva utvecklingen inom företaget och resan som man gjort de senaste 25 åren. Sedan ŠKODA blev en del av Volkswagen Group 1991 har företaget ökat produktionen sjufaldigt och gått från att vara en regional aktör till en global högvolymsproducent. Då var det bara en modellfamilj som rullade av bandet, i dag är det sju familjer och fler än 40 modellvarianter.


I takt med att produktionen ökat har också produktionsanläggningarna blivit fler. Förutom huvudkvarteret i Mladá Boleslav tillverkas det bilar och motorer i Kvasiny och Vrchlabi i Tjeckien. Och tillsammans med Volkswagen Group sker tillverkning genom lokala samarbeten i Kina, Indien, Ryssland, Kazakstan, Ukraina, Algeriet och Slovakien. För att möta den höga efterfrågan på nya ŠKODA KAROQ har företaget också utökat produktionskapaciteten vid fabriken i Mladá Boleslav och därmed kommer KAROQ att tillverkas parallellt i både Mladá Boleslav och Kvasiny. Fler än 3 000 bilar lämnar de båda tjeckiska bilfabrikerna dagligen, varav majoriteten av bilarna fraktas med tåg till hamnar och återförsäljare i Europa.

Skoda är en solskenshistoria!