Framtiden

03.12.2017

Glad 1'a advent!

I förra inlägget skrev jag lite om vart vi är, och vart vi skall åka. Kan bara lite snabbt ta upp tråden från där vi avslutade. Det ser alltså inte ut att bli flygande bilar inom en snar framtid.

Men bilar idag alltså! Man börjar inse hur nära autonom mobilitet eller självkörande bilar vi är. Tror ni mig inte? Jag skall berätta lite om systemen som finns redan idag. Laneassist; håller bilen på vägen, utan att du håller i ratten. Adaptiv farthållare; håller rätt hastighet och är adaptiv i förhållande till framförvarande trafik. Autobroms; bromsar in bilen om du själv inte hinner.

Systemen finns med andra ord redan. Nu skall de bara förfinas och utvecklas för att snart sitta i de produktionsfärdiga bilarna. Jag tror att det här händer inom 3-6år på riktigt.

Jag hade förmånen att se Skodas framtida koncept VISION E på bilsalongen i Frankfurt tidigare i år. (Läs mer om det på Reseberättelser) Det är en helt eldriven bil med autonomus mobility, mer om den här: https://www.skodavisione.com/en/

Ibland kan ni säkert få uppfattningen att jag vill hålla fast vid fossila drivmedel, min inställning till det hela är inte mer komplex än att jag vill att det mest miljövänliga och människovänliga metoderna används. Idag produceras det så mycket miljövidriga batterier, som smutsar ned och förstör långt mycket mer än bensin/dieselbilar som man utvecklat och förfinat i decennium. När man kan garantera mobiliteten även på landsbygd och att miljövinsten sker globalt, inte bara i det landet bilen rullar så tycker jag att det är fantastiskt och att fossila drivmedel direkt då bör avskaffas.

Nog om det! Låt mig få presentera VISION E lite kort!

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång